onsdag 14 november 2012

Krans fix

Kransar är lätta, dekorativa och roliga att göra.Pyssel från förra vintern:)



1. Den första kransen jag visar är en som har stått sedan förra vintern. I grunden är det björkris som först är format som en krans, sedan hänger det kvar lite gammal mossa. Det jag valt att göra är att lägga på ny mossa och tvinna fast med ståltråd. stoppade i ljungkvistar här och där.
Foto LyckligaHem.se
Foto LyckligaHem.se
Förra året prydde den entrén, hängde ovanför trappan:)

Foto LyckligaHem.se
2. Nästa krans är gjord av hönsnät, mossa och ståltråd. Formade en avlång bit hönsnät i form av en cylinder, stoppade i mossa. "Sydde" igen den med ståltrådsbitar. Formade den till en cirkel. Fäste ändarna genom att göra den ena mindre och trä in i den andra änden som var större formad. Fäste ändarna med ståltrådsbitar.

3. Den tredje kransen är gjord med björkris och ståltråd. Lägg ris omlott tills du har en längd och tjocklek som du vill ha. Tvinna ihop med ståltråd. När du är klar så kan du öka kransens tjocklek genom att bygga på tvinnar av björkris och fästa med ståltråd.

4. Jag satte ihop tre kransar till en krona med, ljuskoppar, hönsnätshjärtan, murgröna, små ugglor, en kruka av hönsnät fylld med mossa och ljung, en stjärna av pinnar som krukhållare. Så här gjorde jag:
1. Kransen med hönsnät satte jag överst p.g.a. att den är stadig eftersom den har en stomme av hönsnät, dessutom enkel att hänga upp saker i. Tog ståltråd i två långa bitar fäste först den ena mitt emot varandra och likaså med den andra trådbiten, alltså i fyra olika punkter för jämnvikt och stabilitet.
2. Använde fyra glasburkar, virade ståltråd till hängen, pyntade till dem. Hängde upp dem på fyra olika jämnviktspunkter, dessutom fäste jag dem längs ut på kannten så att inte värmeljusen inte skulle hamna mitt under kransen.
3. Hönsnätshjärtarna formade jag av avlånga bitar av hönsnät, satte sedan fast dem med hjälp av ståltråd ungefär på det ställe jag hade fäst hängena mellan kransarna.
4. Satte fast fyra längre ståltrådsbitar på fyra punkter på kransen, ungefär punkten mellan varje ljuskopp. Lindade sedan fast kransen av björkris en bit nedanför.
5. Tog sedan slutligen den minsta mosskransen och satte fast längst ner på samma sätt som jag gjorde med björkkransen.
6. Pyntade kransarna med murgröna och små ugglor (från lyckligahem.se).
7. Band ihop en stjärna av pinnar och ståltråd som ställning till den nedre kransen, för att kunna sätta hönsnätskrukan i med ljungen.

Tips: Forma din egen krona med de kransar du gillar. Pynta med det du har t.ex. fina band att antingen slingra runt kransen eller hänga som fina fransar. Prismor, pumlor, blommor, fåglarr mm. Ut på promenad och fynda material eller fynda bling eller annat skoj i byrålådan;)

Som jag brukar säga ha kul, släpp lös kreativiteten, skapa din personliga krans. Kram Jane



Foto LyckligaHem.se
Foto LyckligaHem.se

Foto LyckligaHem.se


Foto LyckligaHem.se




1 kommentar:

Camilla/ Rufft och Sött sa...

Tack för din snälla kommentar!
Vad lustigt, jag tror att jag har en av bilderna du visar i en inspirationsmapp! Kul att hitta källan!
Ha det bra!
Kram camilla